Marlena Piekut
ARTYKUŁ

(Polski) PDF

STRESZCZENIE

Celem opracowania jest analiza aktywności polskich konsumentów na rynku e-usług oraz wskazanie miejsca, jakie Polska zajmuje w Europie w zakresie wykorzystania e-usług. W opracowaniu skupiono uwagę na dwóch rodzajach usług elektronicznych: e-administracji i handlu elektronicznym. W analizie wykorzystano dane Głównego Urzędu Statystycznego oraz Eurostatu. Z analizy wynika, że tylko jedna piąta polskich konsumentów wykazała się aktywnością na rynku handlu elektronicznego i e-administracji. Głównymi użytkownikami Internetu są młodzi ludzie (w wieku 25–34 lat), z wyższym wykształceniem i wyższymi dochodami. Największą aktywność w zakresie korzystania z e-usług w gospodarstwach domowych Europy wykazują kraje skandynawskie, Luksemburg i Holandia.

SŁOWA KLUCZOWE

użytkownicy Internetu, społeczeństwo informacyjne, e-administracja, handel elektroniczny, usługi internetowe

BIBLIOGRAFIA

Bywalec Cz. (2001), Nowe zjawiska i tendencje w konsumpcji społeczeństw wysoko rozwiniętych, „Ekonomista”, nr 3

Chmielarz W. (2010), Studium rozwoju systemów e-administracji w Polsce, web.ae.katowice.pl//stanley/konferencja/pdf/Chmielarz.pdf

Eurostat. Database (2011), http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/information_society//data/database

Janoś-Kresło M. (2006), Cechy konsumentów i gospodarstw domowych jako podmiotów konsumpcji, [w:] Janoś-Kresło M., Mróz B. (red.) Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, SGH

Kowalczyk M. (2009), E-urząd w komunikacji z obywatelem, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa

Obywatel ma pierwszeństwo (2010), http://ec.europa.eu/information_society/tl/soccul/egov//index_pl.htm

Piekut M. (2010), E-handel w gospodarstwach domowych oraz przedsiębiorstwach, „Handel Wewnętrzny”, nr 6

Sarama M. (2010), Zróżnicowanie rozwoju społeczeństwa informacyjnego krajów Unii Europejskiej, „Wiadomości Statystyczne”, nr 10

Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2006—2010 (2010), GUS i Urząd Statystyczny w Szczecinie

The European Online Marketplace: Consumer Complaints 2008—2009 (2010), The European Consumer Centres Network, www.consumenteninformatiepunt.nl/.../13-102-ecc_brochure2010--final-lage-resolutie-2-.pdf

Ward J. H. (1963), Hierarchical grouping to optimize on objective function, „Journal of the American Statistical Association”, No. 58

Windham L., Orton K. (2001), Dusza nowego konsumenta, Wydawca CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa

Wójcik J. (2006), Konsument na rynku internetowym, [w:] Janoś-Kresło M., Mróz B. (red.) Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, SGH

Wykorzystanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w przedsiębiorstwach i gospodarstwach domowych w 2009 r. (2010), GUS, http://www.stat.gov.pl/gus/5840_wykorzystanie_ict_PLK_HTML.htm

Do góry
© 2019-2022 Copyright by Główny Urząd Statystyczny, pewne prawa zastrzeżone. Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 (CC BY-SA 4.0) Creative Commons — Attribution-ShareAlike 4.0 International — CC BY-SA 4.0