Celem opracowania jest analiza aktywności polskich konsumentów na rynku e-usług oraz wskazanie miejsca, jakie Polska zajmuje w Europie w zakresie wykorzystania e-usług. W opracowaniu skupiono uwagę na dwóch rodzajach usług elektronicznych: e-administracji i handlu elektronicznym. W analizie wykorzystano dane Głównego Urzędu Statystycznego oraz Eurostatu. Z analizy wynika, że tylko jedna piąta polskich konsumentów wykazała się aktywnością na rynku handlu elektronicznego i e-administracji. Głównymi użytkownikami Internetu są młodzi ludzie (w wieku 25–34 lat), z wyższym wykształceniem i wyższymi dochodami. Największą aktywność w zakresie korzystania z e-usług w gospodarstwach domowych Europy wykazują kraje skandynawskie, Luksemburg i Holandia.
użytkownicy Internetu, społeczeństwo informacyjne, e-administracja, handel elektroniczny, usługi internetowe
Bywalec Cz. (2001), Nowe zjawiska i tendencje w konsumpcji społeczeństw wysoko rozwiniętych, „Ekonomista”, nr 3
Chmielarz W. (2010), Studium rozwoju systemów e-administracji w Polsce, web.ae.katowice.pl//stanley/konferencja/pdf/Chmielarz.pdf
Eurostat. Database (2011), http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/information_society//data/database
Janoś-Kresło M. (2006), Cechy konsumentów i gospodarstw domowych jako podmiotów konsumpcji, [w:] Janoś-Kresło M., Mróz B. (red.) Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, SGH
Kowalczyk M. (2009), E-urząd w komunikacji z obywatelem, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
Obywatel ma pierwszeństwo (2010), http://ec.europa.eu/information_society/tl/soccul/egov//index_pl.htm
Piekut M. (2010), E-handel w gospodarstwach domowych oraz przedsiębiorstwach, „Handel Wewnętrzny”, nr 6
Sarama M. (2010), Zróżnicowanie rozwoju społeczeństwa informacyjnego krajów Unii Europejskiej, „Wiadomości Statystyczne”, nr 10
Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2006—2010 (2010), GUS i Urząd Statystyczny w Szczecinie
The European Online Marketplace: Consumer Complaints 2008—2009 (2010), The European Consumer Centres Network, www.consumenteninformatiepunt.nl/.../13-102-ecc_brochure2010--final-lage-resolutie-2-.pdf
Ward J. H. (1963), Hierarchical grouping to optimize on objective function, „Journal of the American Statistical Association”, No. 58
Windham L., Orton K. (2001), Dusza nowego konsumenta, Wydawca CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa
Wójcik J. (2006), Konsument na rynku internetowym, [w:] Janoś-Kresło M., Mróz B. (red.) Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, SGH
Wykorzystanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w przedsiębiorstwach i gospodarstwach domowych w 2009 r. (2010), GUS, http://www.stat.gov.pl/gus/5840_wykorzystanie_ict_PLK_HTML.htm